Need for Speed

25. ledna 2009 v 17:26 | aidam=) |  Need for speed

Need For Speed. Legendární řada automobilových "simulací", která minimálně po své páté pokračování držela velmi vysokou laťku a prakticky neměla konkurenci. Právě pátý díl, Porsche Unleashed, lze ale považovat za vrchol její slávy. Byl zábavný, představoval průřez historií jedné automobilky a po grafické i technické stránce šlo o maximálně povedený titul. Šestka pak také nebyla vyloženě špatná, ale protože tradicí NFS byl díl od dílu vždy pokrok o notný kus kupředu, mohli jsme v době jejího vydání mluvit o stagnaci. Napravila pak sedmička pověst série? Ne.

Tématem sedmého dílu NFS je tuning. V nabídce jsou okruhové závody, sprint i driftování. Jestliže jsme mohli u minulých dílů ještě diskutovat o tom, jestli jsou to simulace nebo arkády, zde už není pochyb. Je to arkáda, tedy hra, která se realismem snad už ani nezaštiťuje. Prvním varováním je už jakýsi závodník (mimochodem mimořádně špatný herec), který v úvodu upozorňuje, že to co zkoušíme ve hře, není radno zkoušet na silnici. To by mě vážně nenapadlo, ale chápu, že Amíci jsou dostatečně hloupí a jejich právní systém dostatečně trhlý na to, aby takové upozornění mělo své opodstatnění. Druhou ránou je absence pohledu "zpoza volantu".

V nabídce disciplín je několik módů závodění po městě, ty jsou zcela nepoužitelné pro absolutní nerealističnost, která bohužel není ani zábavná, dále tu máme sprinty (pod názvem "drag race"), ty jsou sice stejně nerealistické, ale aspoň se dají přežít a nakonec driftování. Toho nebýt, tak krabičku z hrou vezmu a rozdupám ji jako trest za zprznění legendy jménem NFS. Driftování celkový dojem dosti vylepšuje. K realismu má také celkem daleko, ale přesto nejblíže z ostatních módů. Pravověrné ctitelé simulátorů, mezi které se počítám, musí překvapit už jen odlišné chování téhož vozu v různých disciplínách hry. Tam někde začíná ztráta důvěry ve věc, která má být nosným tématem, tedy tuning.

Tuning, přesněji atmosféra tuningu, jak jej známe z filmů Fast and Furious 1 a 2. Jsem toho názoru, že to není nejlepší doporučení. V dějové části hry, "Underground módu" jezdíte různé závody, vyhráváte peníze a za ty auto upravujete. Tedy upravujete. Kupujete jakési kity, na kola, brzdy, motor i kastli. Bohužel všechny spoilery jsou stejné, takže lze stejnou sadu plácnout na Supru, 350 Z nebo S2000. Na své si přijdou i stromečkáři, auta lze polepovat různými křídly a samolepkami. Bohužel pro ně ale nejsou k dispozici falešné nádechy a výdechy a nezaznamenal jsem ani diody v ostřikovačích či na koncovce výfuku, jen neony tam mají. A když toho naplácáte na auto opravdu hodně, dostanete se na obálku některého z tuningových magazínů. Skvělé. Místo vyváženosti a vkusu se podporují stromečkáři... Nápověda: na "titulku" našeho magazínu se s olepeným autem nedostanete :-)

Vynecháme "městské" disciplíny, se kterými nestojí za to ztrácet byť jediné písmenko, a vrhneme se na drag a drift. Drag race je klasickým sprintem, ovšem nemusíte vůbec řídit, tedy v pravém smyslu toho slova. Úkolem hráče je v ideální okamžik přeřadit a použít nitro, pokud jím automobil je vybaven. Zatáčení je tady zcela potlačeno, pouze lze stiskem tlačítka měnit pruhy, aby například člověk získal body za to, že se "zavěsí" za protihráče. Zpestřením jsou civilní auta, kterým je nutné se vyhnout. Pokud si chcete vyzkoušet skutečný sprint, je pro vás lepší volbou Racer. Tam totiž zjistíte, jak je těžké udržet přemotorované auto se zadním náhonem v přímé linii a proč vás pořadatelé srazů vždy zahánějí za zábrany.

Posledním a prakticky jediným zábavným módem jsou drifty. Úkol je zdánlivě prostý. Musíte udržet auto co nejdéle ve smyku a přehazovat si jej ze zatáčky do zatáčky. Dlouhé drifty jsou ohodnoceny zvyšujícím se koeficientem, který je na začátku nebo po ukončení driftu 1x, ale s dosaženými "vysmykovanými" body se zvyšuje až na konečných 5x. S narůstajícím bodovým ziskem v jednom driftu jste také hodnoceni různými hláškami, za které v cíli dostanete bonusy. Je tak zajištěno, že ten, který udělá několik velmi dlouhých driftů (můj rekord je 61,115 s) je vždy radikálně lepší, než závodník, který nasbírá desítky krátkých smyků.

Závěrečné hodnocení zní: Jestliže vás baví driftovat a koupíte si s tím za nemalý obnos i další kus řekněme - málo zábavné hry, prosím, ale z mého pohledu jsou peníze, za které byste zakoupili NFS: Underground, z okna vyhozené. Hra má sotva hodnotu médií, na které si ji vypálí piráti. Jsem, přesněji řečeno býval jsem, velkým fanouškem a ctitelem série NFS. Mám všechny díly a hrál jsem už jedničku, blahé paměti, na svém Pentiu 120, budiž mu zem lehká. U dvojky jsme se s kamarády hodně vyřádili při soubojích na rozdělené obrazovce, u Porschí jsem strávil také moře času. O to bolestnější je pro mě přiznat a veřejně říct: "Sedmé Need For Speed s podtitulem "Underground" nejsou hitem, ale brakem a já přestávám věřit v další rozvoj této série.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama